4 فوریه 2024- بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، یک برنامه هوش مصنوعی مکالمه مبتنی بر صدا (AI) اخیراً موفقیت چشمگیری را در بهینه سازی درمان با انسولین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده است.

این کارآزمایی بالینی تصادفی در چهار کلینیک مراقبت های اولیه در یک مرکز پزشکی دانشگاهی از 1 مارس 2021 تا 31 دسامبر 2022 انجام شد و شامل 32 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 بود که به شروع انسولین پایه یا تنظیم آن برای یک بار تزریق در روز نیاز داشتند. شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه که مدیریت انسولین پایه را از طریق برنامه هوش مصنوعی مبتنی بر صدا دریافت می‌کردند و گروه دیگر مراقبت‌های استاندارد را دریافت می‌کردند.

نتایج اولیه این مطالعه شامل زمان رسیدن به دوز بهینه ی انسولین، پایبندی به انسولین و تغییرات در یک نظرسنجی ترکیبی بود که پریشانی عاطفی مرتبط با دیابت و نگرش نسبت به فناوری سلامت و پایبندی به دارو را اندازه‌گیری می‌کرد. نتایج ثانویه بر کنترل و بهبود قند خون متمرکز بود.

نتایج این تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان در گروه هوش مصنوعی مبتنی بر صدا، در مقایسه با گروه مراقبت استاندارد سریعتر به دوز مطلوب انسولین دست یافتند(بطور متوسط در طی 15 روز در مقابل 56 روز).

گروه هوش مصنوعی، پایبندی به انسولین قابل توجهی را با اختلاف میانگین قابل توجه 32.7٪ بیان کردند. این مطالعه همچنین نشان داد که شرکت‌کنندگانی که از برنامه هوش مصنوعی استفاده می‌کردند احتمال بیشتری برای دستیابی به کنترل و بهبود قند خون داشتند که نشان‌دهنده ی پیشرفت قابل‌توجهی در مدیریت دیابت است.

شرکت کنندگان در گروه هوش مصنوعی کاهش پریشانی عاطفی مرتبط با دیابت را تجربه کردند که با تغییر در نمرات نظرسنجی ترکیبی نشان داده شد.

محققان گفتند: بر اساس این یافته ها راه حل های سلامت دیجیتال مبتنی بر صدا می توانند نقش مهمی در تیتر کردن دارو برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ایفا کنند. این نتایج بر پتانسیل راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، برای توانمندسازی بیماران در مدیریت مؤثر شرایطشان تأکید می‌کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/voice-based-ai-app-improves-insulin-dosage-and-diabetes-management-jama-123819